Land Rover New Defender

De Praktijkauto

Land Rover New Defender

Je kan lullen (excusez le mot) wat je wilt, maar dit is gewoon een beest. Want als je met deze New Defender op pad bent, rijden er opeens weinig andere auto’s in de weg. Of ze gaan stil staan, of gaan gewoon direct aan de kant! Er komt een enorme brok staal aanzetten en dan willen de andere weggebruikers snel weg wezen. Maar deze auto brengt mij toch wel in verwarring, ik heb er nooit een geheim van gemaakt. Mijn ultieme auto is een Range Rover Sport SVR! Maar deze New Defender brengt mij toch aan het twijfelen.

Het is niet gewoon in gaan zitten, nee je moet erin klimmen. Mijn lieve vrouw had bijna een trapje meegenomen! Dat geeft meteen een beetje spartaans gevoel, maar dat verandert direct als je gaat zitten. Alles is gewoon enorm ruim. Natuurlijk zitten er alle zaken op die je wilt hebben, maar kijk maar eens naar de eenvoud van het dashboard. En ook hoe je deze New Defender kunt gebruiken. Voor de passagier zit een groot gedeelte om je vast te houden. Maar ook een groot vak om van alles in te leggen. Wel even eruit halen als u het terrein in gaat😊! Ergo, een functioneel en doelmatig interieur. Op het stuur de nodige knoppen en voor de bestuurder een mooi gedeelte met twee klokken. Uiteraard zijn er diverse instellingen mogelijk. Bijvoorbeeld, tussen de klokken kan je navigatie, tijd e.d. naar eigen keuze instellen. Uiteraard zijn de snelheid e.d. ook te zien in de voorruit. En met de ClearSight-achteruitkijkspiegel hebt u altijd een onbelemmerd zicht op de weg achter u. Ja, dat is wel heel apart! In het midden een heel scherm, voor alle instellingen, ook weer. Eronder de climate control en de pook. Dan daaronder een vak voor bijvoorbeeld je telefoon. De twee flesjes water staan stevig en je hebt er geen last van. De stoelen zitten uitstekend, je trekt deze ‘aan’. Ook achterin is er voldoende ruimte. Ook is er mogelijkheid om met zeven personen te gaan rijden. Dan er wel weinig kofferruimte over.

Maar hoe zo een beest? Eerst een plasje water doorheen waden, tot 900 mm is dat geen enkel probleem!!! Met de permanente All Wheel Drive van de Defender kunt u elk terrein aan, altijd. Uiteraard is er de mogelijkheid om het differentieel apart in te stellen. In sommige gebieden is dat handiger. Wilt u extra inzicht op de grond waarop u rijdt? Even de camera instellen en u kunt rondom zien hoe het eruit ziet en wat de beste manier is om er doorheen te rijden. Maar ook achterin heeft u aparte dakramen, dakrandruiten noemen ze dat bij Land Rover. Met een auto van iemand anders ga ik niet echt gekke dingen doen, dus het rijden in normaal verkeer is een absolute aanrader. De hoge zit, uitstraling, automaat en een heerlijke diesel.

Dat maakt deze Land Rover New Defender tot een heerlijke reisauto, waar je door de meeste gebieden heen kunt rijden. Mul zand, sneeuw, modder, water, hij kan het aan! En kijk dan eens naar de achterzijde, dat geeft wel smoel! Trekhaak is uiteraard elektrisch uitklapbaar. Maar is mijn mening t.o.v. de Range Rover Sport nu veranderd? Nee en ja. Nee, dit is een echt beest en ja, ik vind de Sport iets meer ingetogen en dan ga ik daar toch voor. Als u de keuze zou hebben, sterkte ermee!

Hij mag een geremde aanhanger trekken van maximaal 3500 kg!

De Land Rover New Defender is te koop vanaf € 84.144, - Onze uitvoering kost ruim € 130.000, -


Hyundai Tucson 1.6T HEV 6AT 2WD Premium

De Praktijkauto

Hyundai Tucson 1.6T HEV 6AT 2WD Premium

Ik heb het weleens eerder gezegd, je hebt lekkere auto’s en lekkere auto’s. Deze Hyundai Tucson is een heel lekkere auto. Wij bemerken het als wij een testauto terugbrengen en weer in onze eigen auto stappen. Vinden wij onze eigen auto lekkerder, dan was de testauto een prima auto, maar niet voor ons. Vinden wij het jammer om weer met ons vervoer terug naar huis te rijden, dan… In het geval van deze Tucson vonden wij het heel jammer om hem weer achter te laten. Mijn lieverd zei dat wij gewoon de verkeerde sleutel achter moesten laten, ja dat zal Hyundai wel leuk vinden. De factuur ligt al in de mailbox voordat wij weer thuis zijn. “Dat moeten zij niet doen, is niet eerlijk!” zegt de lieve schat naast mij. Helaas is dit wel de realiteit. Goed, genoeg veren in het bekende gat gestoken?

Als je de Tucson instapt, zie je meteen een heel mooi digitaal dashboard. Maar daarvoor zit erop het stuurwiel de nodige bekende knoppen. Een leuk detail is dat de zowel de richtingaanwijzerhandel als de ruitenwisserhandel, aan de achterkant dezelfde uiting zit als in de grill. Wat erachter zit is echt geweldig. Het digitale dashboard, ik neem u direct mee om een stukje te gaan rijden. Goed geleerd, knipperlicht uit als je de weg op wilt. Maar dan heb ik opeens geen aandacht meer voor het verkeer! Ik zie, in het digitale dashboard, de linker klok opeens veranderen in een camera. Ja, inderdaad, hij schijnt naar achteren en je kunt dus zien of er verkeer aankomt. Dan, ik sta nog steeds stil, eens kijken als ik de richtingaanwijzer naar rechts aanzet, de rechterklok verandert hier ook in een camera en ik zie de stoep naar achteren heel duidelijk! Tja, nog geen meter gereden en ik ben meteen om. Maar ik stap toch nog even uit, om naar de camera te kijken. Ik loop naar de achterkant, kijk rond en stap weer in. Ik wil eindelijk gaan rijden, maar dat gaat niet. De achterklep staat open! Ik denk dat ik waarschijnlijk met de sleutel in mijn zak per ongeluk de klep geopend heb. Echter dat is niet waar. Ik lees de volgende dag een tip van Leonie Blaak, Hyundai dealer in Ridderkerk; “Wist u dat als u 3 seconden bij de achterklep staat, deze automatisch open gaat?” Dus geef ik aan dat ik dit meegemaakt had, zonder het te weten. Het antwoord van Leonie: “Weer wat geleerd Paul!” Even terug naar de klokken, in de normale rijstand is de rechterklok een powerklok, geeft dus aan hoeveel vermogen u gebruikt, netjes of niet netjes. In de laatste staat de wijzer helemaal rechts onderin. Dan moet u wel oppassen qua snelheid. In de powerstand is het een toerenteller. In het midden een heel mooi grootscherm. En alles is via touch te regelen. Niet alles in het scherm, maar ook de andere instellingen qua, bijvoorbeeld, climate control, via touch. Eronder een lekker groot vak. Tegen de achterkant van dit vak, zit een schuine kant. Hier kunt u uw telefoon draadloos opladen en blijft de rest een opberg vak. Of rotzooi vak. Dan iets naar achteren weer een rijtje Touch knoppen. Voor de stoelverwarming, maar er is ook stoelkoeling aanwezig en uiteraard ontbreekt stuurverwarming niet. Dan de instelling om te gaan rijden, geen pook maar drukknoppen. Rechts hiervan kunnen twee flesjes water staan. Deze zitten stevig en staan niet in de weg. De stoelen zitten geweldig en in eerste instantie vond ik de stoel aan de hoge kant, maar binnen de kortste tijd was ik er aangewend. De ruimte achterin is prima en daar is ook kontverwarming aanwezig. De vaste lezers kennen deze uitdrukking, van onze kleindochter Chayenne. De kofferbak is heerlijk groot en via een opklapbare vloer is er een flinke ruimte om losse spullen op te bergen. Persoonlijk zou ik de knop om de klep elektrisch te sluiten aan de linkerkant willen hebben.

Deze Hyundai Tucson rijdt, zoals al aangegeven, superlekker. Deze hybride uitvoering geeft ook de mogelijkheid om een stuk elektrisch te rijden. In onze werkweek met de Tucson hebben wij best wat kilometers gemaakt, binnenwegen, snelwegen, van alles wat. Wij kwamen op een mooi gemiddelde van 19,7 kilometer op één liter benzine. Als je dan kijkt wat in Baarle-Nassau één liter benzine kost, namelijk € 1,339 (!) dan is het redelijk goedkoop autorijden. Een stoere auto, mooie grill en fantastische dagrijverlichting qua indeling. Komt op de foto helaas niet zo goed naar voren, aar als u een stoere bak tegenkom met 6 ledlampen, is de kans groot dat het een Hyundai Tucson is.

Wij reden in de Premium uitvoering en die kost € 44.995, -. Liever met een schuifdak? (Had ik wel fijn gevonden) dan kost hij € 46.295, - Er is een handgeschakelde uitvoering vanaf € 34.995, -

MG EHS PLUG-IN HYBRID

De Praktijkauto

MG EHS PLUG-IN HYBRID LUXURY

Een totaal andere auto, waarom zeg ik dit? Ik had zelf niet goed gekeken en dacht dat de vorige MG en deze hetzelfde zouden zijn, alleen dan als plug-in. Nee, klopt niet. Deze MG is een stuk groter, indeling is ook anders en meer ruimte. En wat het grootste voordeel is, hij heeft een gewone motor erin liggen. Maar hij kan ook aan de stroom en dan kan je ongeveer 50 kilometer elektrisch rijden.

Op het stuur zitten diverse knoppen voor radio, cruise control, boardcomputer en dan onderin nog een paar knoppen, die moet je hard en lang indrukken voordat ze gaan werken. Ervoor zit een mooi dashboard, links de snelheidsmeter en rechts de powermeter. Daartussen zijn er diverse instellingen mogelijk, verbruik, afstanden, etc. Maar ook hoe is de aandrijving van de auto, elektrisch of via de motor, blijft leuk om te zien en werkt ook aanmoedigend. In het midden een lekker groot scherm, alleen de navigatie is niet echt van deze tijd. Het enige wat leuk en makkelijk is, bovenin verschijnen de huisnummers van de panden. Dat heb ik nog niet eerder gezien. Maar nog beter is om je telefoon aan te sluiten, zowel Apple als Android, en dan met een eigen navigatie te gaan rijden. Eronder zit een rijtje knoppen voor, algemene instellingen van de auto, de klimaatinstellingen, harder/zachter voor de radio en terug naar het beginscherm. Eronder een af te sluiten vak voor bijvoorbeeld de telefoon. Er is een aparte aansluiting om de telefoon te koppelen aan de auto. De flesjes water staan achter de pook, maar je hebt er geen last van. Ook staan ze lekker stevig. Naast de flesjes zitten ook nog 2 vakjes, handig! Gelukkig is er ook stoelverwarming aanwezig. En het is ook fijn dat de veiligheidsriem, in de deurstijl, in hoogte te verstellen is. De lederen stoelen zitten uitstekend, het lijkt wel een sportstoel. De ruimte achterin is mede door de verstelbare achterbank prima. Er is een bekerhouder en opberg box in de achterste armleuning. De kofferklep is elektrisch te openen en de ruimte van de koffer is best aardig. Het snoer neemt toch ook wel plek in. Onder laadvloer zijn er diverse opbergvakken, niet al te groot, maar toch.

Deze MG heeft een automatische versnelling, 10 traps. Wat 10? Ja, inderdaad. 6 voor de benzinemotor en 4 voor de elektro. Deze vullen elkaar prima aan en daardoor rijdt hij soepel en snel. Hij heeft erg veel veiligheidssystemen standaard in huis. Daarnaast ook een 360° camera. Zeker handig als je achteruit moet rijden, bijvoorbeeld een parkeervak uit. Wat ook heel handig is, is de autohold. Een automaat blijft rijden. Stopt u voor een stoplicht en u laat d rem los, rolt hij langzaam vooruit. Met de autohold blijft hij staan en de remlichten blijven branden. Wat ik heel fijn vind, na dat u de motor heeft uitgezet en dan weer start, blijft de autohold aan. Bij de meeste auto’s moet je hem weer activeren. Het uitzicht is prima, het panoramisch schuifdak is supergroot. Deze MG rijdt ook heel fijn, wij reden gemiddeld 4,7 liter op 100 kilometer. Erg netjes! Hij mag een aanhangwagen tot 1500 kg geremd trekken!

Deze MG EHS is er vanaf prijs € 34.985, - Wij reden de Luxury uitvoering en die kost € 38.635, -. En dan rijdt wel een echte MG en als er ooit weer verjaardagen gevierd mogen worden, dan klinkt dat wel heel apart, zo van “Ik rijd in een MG!” Dan valt er wel even een stilte!