MG ZS EV LUXURY

De Praktijkauto

MG ZS EV LUXURY

Ondanks de corona, eigenlijk wil ik dit woord helemaal niet meer horen, waren wij toch een paar dagen weg. Eerst naar een hotel in Slenaken. Daarna door naar Boekelo. Van dit hotel naar Pieterburen. Maar eerst even naar Amsterdam, om een MG op te halen. Volgens de WLTP-opgave zou de MG 263 kilometer kunnen rijden. Van Amsterdam naar Pieterburen zou dit geen probleem moeten zijn. Wat wil nu het geval? Mijn lieverd wilde nog even door Delfzijl, altijd leuk om dat weer eens te zien. “Moeten we onderweg toch even een laadpaal opzoeken!” zeg ik. Voorbij Joure zit een BP-tankstation, dus gaan wij daar even opladen. Wij rijden het tankstation op, geen laadpaal. Gelukkig nog genoeg elektriciteit en wij ruim 30 kilometer verder bij een Esso wel een laadpaal gevonden. Oplaadsnelheid is daar 50kW. Met een accu van 44 kW zou je dus theoretisch in ca. 45 minuten weer vol moeten zijn. Leuk gedacht, maar dat gaat niet op. Bij een vulling van 80% gaat hij een stuk langzamer laden, geen idee waarom. Ik denk dat de accu misschien te heet wordt en de boel in de fik gaat? Meer dan 80% snelladen heeft ook weinig zin: na ongeveer 80% gaat de laadsnelheid bij de meeste EV's hard achteruit om de accu te beschermen. Het is dan ook sneller en goedkoper om rond 80% weer te gaan rijden en later weer tot 80% op te laden. Dit heb ik van een website gekopieerd. Oké, na 35 minuten konden wij weer 180 kilometer verder rijden. Via Delfzijl naar Pieterburen en dan denk je in al je naïviteit dat je kunt laden bij het hotel. Nou, in geheel Pieterburen is er geen laadpaal. Het hotel is al lang bezig om een laadpaal te plaatsen, alleen de gemeente werkt niet mee! Dan vraag je toch af; hoe moet dat in de toekomst?

Op het stuur zitten diverse knoppen voor radio, cruise control, boardcomputer en dan onderin nog een paar knoppen, die moet je hard en lang indrukken voordat ze gaan werken. Merkwaardig, je zou dit niet verwachten. Ervoor zitten twee klokken, één voor de snelheid en de andere geeft aan hoeveel power u verbruikt. Ertussen in de boardcomputer. Rechtsonder zit de start- stopknop. In het midden een navigatiescherm, normaal zou je weer verwachten dat via dit scherm diverse zaken kan instellen. Nee dus! Eronder zit wel een volumeknop en om naar een andere zender te gaan. Dan de temperatuur instelling, alles handmatig en ik vond het wat lastig om de juiste temperatuur in te stellen. Dan een ruim vakje voor bv je telefoon. Dan 3 aluminium knoppen voor rij modi, batterij en sorry, de andere weet ik niet meer😊. Een draaiknop zorgt ervoor dat u of vooruit of achteruit gaat rijden. Indrukken en hij gaat in de parkeerstand. Werkt alleen als u stilstaat. De twee flesjes water staan lekker stevig en ook niet in de weg. De stoelen zitten best goed, alleen de zitting vind ik persoonlijk te kort. Achterin is er beperkte ruimte, de voorstoelen in standje voorruitlikken dan heb je achterin genoeg ruimte. De kofferbak is heel ruim, zeker als de indeling is, dat de plank helemaal op de vloer ligt. Hij kan wat hoger gezet worden, dan heb je eronder een aparte opbergplaats.

Een echte SUV voor de stad, dat is wat erop de site van MG staat. En daar ben ik het helemaal mee eens. Hij rijdt echt lekker, maar niet op de grote weg voor langere afstanden. Lekker toerend over het platteland, niet te ver, want daar zijn bijna geen snellaadpalen. In de rijmodus sport is hij best lekker snel, maar dan gaat de accu weer sneller leeg.

Voor een volledig elektrische auto is de vanaf prijs € 30.985, - en dat is best geld, maar voor een elektrische absoluut niet. Wij reden de Luxury uitvoering en die is ervan af € 32.985, -. Daarnaast is er nu een zeer interessante korting, dus sla uw slag. De MG ZS EV wordt geleverd met een garantie van 7 jaar of 150.000 km op de auto. Voor de tractiebatterij geldt een garantie van 7 jaar of 150.000 km.

SsangYong Tivoli Quartz 2WD

De Praktijkauto

SsangYong Tivoli Quartz 2WD

Uiteraard is SsangYong volop bezig om het merk te promoten, bijvoorbeeld met 5 jaar garantie te geven. Dat geeft vertrouwen en de zekerheid om in die jaren gerust rond te rijden.

Voor de bestuurder een heel mooi dashboard, met twee klokken voor u. Op het stuur zitten uiteraard ook de nodige instellingen voor radio, telefoon e.d. Tussen de klokken zit de boardcomputer, althans hetgeen u zelf wenst te zien, het is op diverse manieren in te stellen. In het midden een 9,2” touch scherm, aan de zijkanten via touch de bediening van radio, navigatie, telefoon e.d. Eronder de klimaat instellingen en gelukkig is er ook stoelverwarming aanwezig. Dan een vak waar je de telefoon kunt neerleggen en ook opladen via USB. De telefoon kunt u gebruiken om uw eigen instellingen weer te geven via het scherm. De flesjes water staan lekker stevig, alleen net als bij zoveel andere auto’s, de middenarmsteun kan naar voren geschoven worden en dan staan de flesjes in de weg. De stoelen zitten lekker en geven voldoende steun. De ruimte voorin is prima, achterin gaat het best goed. De kofferbak is best wel groot, genoeg ruimte om de koelbox, koffers e.d. mee te nemen.

Na tijdje met een automaat gereden te hebben, is een handgeschakelde auto weer even wennen. Zeker als je moet stoppen, de koppeling moet je intrappen! De Tivoli is uitgerust met actieve systemen voor waarschuwing en controle om de risico’s in het verkeer zo klein mogelijk te maken en ongevallen te voorkomen. Door o.a. automatisch noodremsysteem (AEBS), bij detectie van een voetganger of een ander voertuig op je weg deactiveert AEBS het gaspedaal en activeert het de remmen om het risico op een ernstig ongeval te verkleinen. Waarschuwing voor veilige afstand. Actieve rijstrookassistentie, welke ik meestal direct uitzet. Ik word erg nerveus als je steeds geluidjes hoor van deze assistent. Zeker als je op B-wegen rijdt. Maar eerlijk is eerlijk, de SsangYong Tivoli rijdt echt heel lekker, stuurt goed, motor trekt goed op en reageert prima op het gaspedaal.

Als je dan de prijs hoort van de door ons geteste uitvoering, € 29.550,- en daar koopt u een complete auto voor met veel ruimte. Daarnaast geeft SsangYong 5 jaar garantie op de auto. Er is al een Tivoli vanaf € 25.750,-.






De Praktijkauto!

De Praktijkauto

Subaru Outback 2.5i Premium Lineartronic CVT

Misschien bent u op zoek naar een auto die uit vele mooie onderdelen bestaat. In uw dromen denkt u, permanente vierwielaandrijving, dus onder alle omstandigheden volledige grip. U wilt een grote caravan trekken, tot 2000 kilogram!, veel ruimte in het interieur. Uiteraard stoelverwarming en stuur ook verwarmd. Een kofferbak om in te overnachten. Een motor die zo lekker klinkt dat de radio uit kan. Een mogelijkheid om extra vermogen toe te voegen. Een schuifdak, cruise control met een adaptieve functie. En dan het mooie aan deze laatste functie, de adaptieve functie is uit te schakelen. Betrouwbaarheid, fijne meedenkende dealer, altijd bereid om uw te adviseren. Misschien niet de auto waar u in eerste instantie over nagedacht heeft, wilt u ruim 400.000 kilometers zonder problemen rijden?

Wat blijft er dan over?

De Subaru Outback.

Wij hebben de Outback kunnen testen tijdens onze roadtrip naar Duitsland. Okay, niet volledig op de AutoBahn, u weet het mijn vrouw houdt hier niet van, maar ik verzeker u (niet tegen mijn vrouw vertellen) de Duisters houdt hij prima voor zich. Zeker op de sportstand.

Maar ook rustig rijdend is het een heerlijke auto. Wij rijden graag binnendoor en dan kom je allerlei leuke en spannende wegen tegen. Het lijkt alsof de camera’s die erin zitten, om de situatie voor u als berijder zo goed mogelijk mee in de gaten te houden, dit soort weggetjes zag aankomen. De Subaru sleurt je er gewoon doorheen, altijd grip en volledig in de hand.

Loop eens binnen bij Subaru dealer Kleinwier in Zwijndrecht en laat u zelf verrassen door deze bijzondere auto.


De Subaru Outback is te koop vanaf €46.995,- De door ons gereden Subaru kost € 50.396,- en dat is zonder een paar extra’s die op deze Subaru zitten.